fredag 20 februari 2015

Mopparna v. 8

I engelskan har vi jobbat med ”Science camp” och ”What else did you do?” ”Science camp” handlar om en kille som heter Luke som skriver ett brev till sin lärare om att han var på ett läger om vetenskap, och ”What else did you do?” handlar om att Lukes kompis Alexandra frågar honom om vad han gjorde på vetenskapslägret. Vi har också jobbat workbook. Anna
 
 I svenskan har vi börjat skriva huset 5. Vi har också fortsatt att lyssna på vår bok Världsklass. Vi har också läst och diskuterat ett utdrag ur Ronja Rövardotter Anna

 I religionen har vi fortsatt jobba med Judendomen, vi har också repeterat i Judendomen. Anna


I no:n har vi fortsatt jobba med olika organ, de som blev klara förra gången fick antingen skriva om ett nytt organ eller rita muskler/organ. Anna 

Den här veckan på musiken har vi mest pratat med Anders. Vi sjöng lite i början på musiken, då sjöng vi (jag tror att sången heter Sillidill) men det avslutades efter att Anders sa att vi inte skulle göra en egen låt på avslutningen. Många i klassen blev arga och upprörda över att vi inte fick göra en egen låt som klasserna före oss. Anders ville att vi skulle sjunga en sång som vi inte ändrade något i för att han trodde att vi inte skulle kunna göra en egen sång där alla 26 enades. Men då tyckte vi andra att vi ändå att vi kunde klara det. Men Anders sa att han kunde dra tillbaks sitt förslag. Maxi

 Nu börjar dem flesta i klassens syslöjdsgrupp att bli färdiga med lapptekniken. Man kan göra lapptekniken som en kudde, en bordslapp och necessär mm. När vi håller på med våra sygrejer så lyssnar vi på musik. De flesta tycker om att lyssna på topplistan men jag föredrar rock. Maxi

På idrotten har vi haft teori om när man åker skridskor i naturen och sjöar. Man behövde t.ex. alltid ha med sig en ryggsäck med massa olika saker som ispikar och ombytes kläder mm. Det var också teori om var man kunde åka och inte. Man kunde t.ex. inte åka under broar för att det kan vara farligt. På idrotten idag fredag, har vi lekt leken Banken. Den går till så att man får poäng för varje utförd station. Det finns sex olika stationer. Man slår tärningen och går till den station som har det visade numret. Man får 10p för varje avklarad station. Man samarbetar två och två. Maxi

På matten har vi jobbat med första kapitlet som vi hade hoppat över i början av terminen. Vi jobbade med algebraiska uttryck, att räkna med bokstäver och numeriska uttryck (siffror). Vi spelade också ett tärningsspel. Det går ut på att man ska försöka hoppa i mål genom att lösa olika algebraiska och numeriska uttryck. Det finns olika rutor, på en ruta så står det t.ex. r+v-2 man spelar med två olika tärningar en vit och en röd, r står för röd och v står för vit. Tomas

På bilden har nästan alla blivit klara med sin papier-maché djur. Men några jobbar fortfarande med klistret. Veckan efter sportlovet kommer vi att skriva våra faktatexter. Tomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar